Чому іржавіє тротуарний, паркувальний / антипаркувальний стовпчик із нержавіючої сталі
Чому іржавіє тротуарний, паркувальний / антипаркувальний стовпчик із нержавіючої сталі

Паркувальний / антипаркувальний чи тротуарний стовпчик (вуличний стовпчик) з нержавіючої сталі - це металевий виріб виготовлений з нержавіючого металу, відноситься до типу паркувального обладнання. Призначення: для огородження територій, розмежування автомобільних / транспортних та пішохідних зон, слугує для організації паркування або перешкоджає паркуванню в заборонених зонах. Може використовуватися як зовні так і в середині приміщень та на підземних паркінгах для поділу окремих зон.

Найчастіше такі вироби виготовляють з нержавіючої круглої труби певного діаметру, рідше, з труби нержавіючої профільної квадратної чи прямокутної форми поперечного перерізу. Дуже рідко тротуарні стовпчики, які дійсно надійні та гарантують безпеку пішоходів, виготовляють з нержавіючого кругляку (круг нержавіючий).

При експлуатації таких виробів частою і серйозною проблемою є іржавіння яке з'являється на лицьовій поверхні металу стовпчика. Іржа псує зовнішній вигляд усієї конструкції та, з часом, може призвести до часткового або повного виведення такого обладнання з ладу.


Чому іржавіє ?

Якщо коротко і зрозуміло то причини - це "жадібність", "скупість", "тупість". Нерідко, в гонитві за надприбутками, виробники для виготовлення стовпчиків використовують найдешевші марки нержавіючої сталі які за своїми властивостями просто не можуть протистояти певним типам корозії. З іншого боку скупий неосвідчений замовник (нерідко замовник / представник замовника в злочинній змові з виробником) просто підштовхує виробника до омани з якістю нержавійки і виробу в цілому.

Щоб пояснити причину появи іржі з наукової / технічної точки то спочатку потрібно взяти конкретний стовпчик якій піддався іржавінню та як кажуть вивернути його навиворіт. Провести всі доступні і необхідні експертизи і порівняти отримані показники із показниками і технічними характеристиками які вказав виробник. Якщо у замовника стовпчиків є можливість (а у органу контролю чи у особливо великого бюджетного / державного замовника така можливість точно є) -  найголовніше це встановити шляхом повного спектрального аналізу хімічний склад металу який поржавів та марку нержавіючої сталі з якої виготовлено цей виріб. Також якщо стовпчик виготовлений з труби - встановити товщину стінки труби та порівняти її із зазначеною товщиною, що вказав виробник в договорі чи в іншому документі (товщина стінки не впливає на корозійні процеси, а встановлення її фактичної товщини - це перевірка виробника / постачальника на добропорядність). Обов'язково з'ясуйте що міститься в середині паркувального / тротуарного стовпчика якщо він виготовлений з труби. Перевірте якість зварних швів якщо такі є. Якщо є розбіжності - винні повинні понести покарання, адже іноді сума завданої шкоди може сягати десятків і, навіть, сотень мільйонів гривень.

Також з'ясуйте чи це поодинокий випадок чи системний (якщо стовпчиків встановлено багато). З'ясуйте яка частина стовпчика охоплена іржею: нижня, верхня в місці зварення заглушки з трубою чи взагалі усі частини покриті іржею.

Коли встановлено всі технічні характеристики та хімічний склад матеріалу стовпчика - можна зробити перші висновки що до причини появи іржі.


Але спочатку коротко про іржу та корозію нержавіючої сталі:

Корозія

Корозія - самопливне руйнування металу і сплавів, а також інших речовин у результаті хімічної, електрохімічної або фізико-хімічної взаємодії з навколишнім середовищем. До основних видів корозії за її механізмом відносять хімічну, електрохімічну та біологічну.

Іржа

Іржа - це продукт корозії або її результат. Простіше кажучи - це те утворення яке ми бачимо неозброєним оком на поверхні виробу.


Які причини корозії та появи іржі на поверхні стовпчика із нержавіючої сталі ?

⓵ При виготовленні стовпчика виробником використана дешева марка нержавіючої сталі низької якості. Така сталь в силу своїх слабких антикорозійних властивостей просто не здатна протистояти процесам корозії, що викликані дією середовища в якому експлуатується стовпчик.

⓶ Якщо в основі конструкції стовпчика нержавіюча труба, а іржа проявилися на зварних швах (наприклад у верхній частині стовпчика в місці з'єднання / зварення заглушки з трубою) - найвірогідніше причиною появи іржі в такому місці є порушення виробником технології зварювання нержавіючої сталі та неналежне оброблення зварних швів.

Іржа на зварному шві стовпчика
Іржа на зварному шві стовпчика

Цей тип корозії називається міжкристалічна корозія. Деякі нержавіючі марки сталі стають чутливими до такої корозії при зварюванні коли температура підвищується до 500 - 900 °С і відбувається осадження карбідів у міжкристалічному просторі, що призводить до зменшення хрому (вигорання хрому) в місці зварення. Під час зварювання руйнується захисна оксидна плівка на нержавіючому металі - корозійна деформація зварного шва. Корозійна стійкість швів у результаті знижується якщо виробником не було вжито заходів для повного відновлення їх корозійної стійкості (наприклад не було проведено пасивування місця зварювання).

Контактна корозія. Такий тип корозії виникає при контакті різних металів, наприклад, нержавіюча сталь + звичайна сталь. Більш благородний метал викликає корозію (іржавіння). Виникає так звана контактна корозія. Умовою цього процесу є наявність корозійного середовища між двома металами, наприклад води чи вологого повітря.

Контактна корозія нержавіючої сталі
Контактна корозія нержавіючої сталі

Якщо кріплення у стовпчика виконане зі звичайного чи оцинкованого металу - поява іржі неминуча. Швидкість її появи залежить від рівня вологості навколишнього середовища. 

Контактна корозія може поєднуватися зі щілинною корозією. Щілинна корозія нержавіючої сталі - це посилене руйнування в зазорах, щілинах, тріщинах, проявляється в умовах близькості розташування двох поверхонь. Є одним із типів електрохімічної місцевої корозії.

Нержавіючу сталь не слід поєднувати зі звичайною сталлю яка легко піддається корозії. Виробники це прекрасно знають але деякі з виробників паркувальних / тротуарних стовпчиків продовжують це практикувати. Так деякі пропонують нержавіючі стовпчики армовані бетоном або взагалі для міцності стовпчика розміщують в його порожнині звичайну сталеву трубу (в середину нержавіючої труби вставляють "чорну" трубу).

Нержавіючу сталь не слід поєднувати зі звичайною сталлю
Не комбінуйте нержавіючу сталь зі звичайним металом

Що стосується стовпчиків армованих бетоном:

  • бетон містить хімічні речовини які викликають корозію. Бризки бетону що попадають на поверхню нержавіючої сталі слід негайно видаляти, а поверхню належним чином промивати і очищувати. Якщо це вчасно не зробити - наслідки можуть бути неприємні;
  • бетон це матеріал який добре утримує в середині себе вологу і є її чудовим провідником. Таким чином в середині стовпчика що армований бетоном, особливо в приґрунтовій частині стовпчика, створюються просто ідеальні умови для розвитку корозійних процесів: постійна волога, немає доступу кисню, чорна арматура, бетон. Захисна плівка на поверхні нержавіючого стовпчика не витримує і починає руйнуватися. У кращому випадку бетон в середині стовпчика повинен бути гідроізольованим;
Тріщини в стовпчику з нержавіючої труби
Тріщини в стовпчику з нержавіючої труби
  • у бетону і нержавіючої сталі різний коефіцієнт теплового розширення. Що це значить ? На вулиці в сонячний жаркий день метал нагрівається і розширюється більше ніж бетон всередині стовпчика, а вночі, коли температура знижується відбувається зворотній процес звужування. Таким чином, по-перше, між стовпчиком і бетоном завжди буде зазор (щілина) при потраплянні вологи в який може початися так звана щілинна корозія. А, по-друге, при звуженні нержавіючої сталі стовпчика наповненого бетоном відбувається постійний тиск в середині. Зрештою міцність бетону знижується і він починає руйнуватися (розтріскуватися, розкришуватися) разом з гідроізоляційним шаром. Також під тиском руйнується сама труба. В її стінці та в зварних швах починають з'являтися мікротріщини, що теж неминуче призведе до корозійних процесів.

Загальна / часткова (часткова найчастіше у приґрунтовій зоні) корозія на стовпчиках може виникати під дією солей, хімікатів, реагентів, що використовуються на вулицях для сніготанення в осінньо-зимовий період. І якщо марка нержавіючої сталі з якої виготовлений стовпчик має слабкі антикорозійні властивості і не розрахована на такі умови експлуатації - захисний шар руйнується і це врешті-решт призводить до іржавіння.

Атмосферна корозія. Може бути як загальна так і місцева. Найчастіше на стовпчиках з нержавіючої сталі проявляється в морських чи прибережних зонах.

Атмосферна корозія стовпчика із нержавіючої сталі
Атмосферна корозія стовпчика із нержавіючої сталі

Причина появи - невірно підібрана марка нержавіючої сталі для таких умов експлуатації та чинники атмосферної корозії: вологість повітря, домішки (гази) та тверді частки в атмосфері, катодні включення, географічний фактор та температура навколишнього середовища.


Висновок

При купівлі такого обладнання як тротуарний, паркувальний / антипаркувальний стовпчик із нержавіючої сталі - вибирайте тільки надійних, перевірених часом виробників і постачальників. Якщо є можливість, подивіться їх продукцію та оцініть її вигляд і якість в реальних вуличних умовах, в яких стовпчики вже експлуатується хоча б декілька років. Також можна звернутися до продавців / постачальників нержавіючого металопрокату - вони точно зможуть підказати добросовісного виробника, бо хто як не вони знають хто з виробників купує тільки якісні матеріали для стовпчиків.